Terug naar index

Maartje Korstanje

Maartje Korstanje, Untitled, 2014, karton, houtlijm, PU schuim, hout, PU coating, pigmenten, kar.
385 x 190 x 260 cm, Collectie Groninger Museum

Maartje Korstanje (1982)


Sue-an Van der Zijp (41), conservator hedendaagse kunst, mode en design van het Groninger Museum, nomineerde Korstanje voor de VKBK 2014 (Volkskrant Beeldende Kunst) en verwacht dat zij een grote kunstenares wordt. Maartje Korstanje studeerde aan de St. Joost Academie in Breda en daarna aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Zij exposeerde inmiddels al in diverse grote musea. Haar werk is moeilijk te typeren. Het is ruimtelijk, van groot formaat, het materiaal lijkt op het eerste gezicht afkomstig uit de natuur, maar is eigenhandig door Korstanje van grauw karton opgebouwd. De vormentaal nodigt de kijker uit om met verbeeldingskracht het object op zich te laten inwerken. (www.maartjekorstanje.nl)

Bron: Marine de Vries/Sue-an Van der Zijp, de Volkskrant 2-4-2014

 

‘ Met hun grillige uitsteeksels en vertakkingen nemen de grote sculpturen van Maartje Korstanje vaak een complete ruimte in beslag. Natuurlijke kleuren zoals bruin en groen overheersen; haar sculpturen zijn organische gestalten. Karkassen, boomstronken of zeewezens kun je erin zien, weggesleept of opgediept uit kelder, bos en oceaan. ‘Het moet net op de grens zitten tussen leven en dood,’ zegt Korstanje er zelf over in een interview uit 2013. Ze zoekt graag het schemergebied op, daar waar schoonheid een gruwelijk randje krijgt en waar de twijfel opspeelt: ’Is het net doodgegaan of komt het juist net tot leven?’
Zo weet Korstanje de kijker naar haar werk toe te lokken, om vervolgens zijn verbeelding aan het werk te zetten. Dat maakt haar sculpturen uitzonderlijk, vindt scout Sue-an van der Zijpp, conservator hedendaagse kunst in het Groninger Museum. Vooral omdat deze beelden tegelijkertijd een uitgebalanceerde, formele kant hebben. Daarin onderzoekt Korstanje klassieke beeldhouwkunstige principes, waarbij compositie, structuur en textuur belangrijk zijn.’

Bron: Catalogus Schiedam 2014