<


 

Remy Jungerman, Iris Kensmil, gedeeltelijk zichtbaar Benno Tempel (curator) en minister van Cultuur Ingrid van Engelshoven
| bij het betreden van het Gerrit Rietveldpaviljoen in Venetië - 08.04.2019


Iris Kensmil was geschokt toen ze tijdens haar studie in Groningen merkte dat de kunst van de zwarte geschiedenis nauwelijks aan bod kwam, hoogstens als inspiratiebron voor Picasso. ‘Ik voelde dat ik iets miste’. Ze ging zelf op zoek.

The New Utopia Begins Here #1 en #2
, te zien in Venetië, zijn resultaten van haar kritische zoektocht: monumentale muurschilderingen waarop geschilderde portretten van zwarte vrouwen zijn geïntegreerd in werk van Mondriaan en Malevitsj. Maar niet alleen deze schilders, ook het paviljoen zelf daagde Kensmil uit. Haar toelichting (parafrase):

Rietveld belichaamt in dit paviljoen een modernistisch, utopisch ideaal, maar sluit, net zoals de abstracte schilderkunst, de gekolonialiseerden en vrouwen uit. Ik wil die eenzijdige blik corrigeren door de aandacht te vestigen op deze intellectuele vrouwen en spraakmakende feministes. Zij wisten in hun woorden en geschriften een utopische blik op de wereld te verbinden met ideeën over hoe de wereld inclusiever zou kunnen worden.

 

 

Iris Kensmil, The New Utopia Begins Here #1(detail), 2019, inkt en acryl op muur, olie op doek, 550 x 1596 cm, Biënnale Venetië 2019. Foto: FemArt

Kensmil koos voor vrouwen uit de Cariben, de USA en Europa. In willekeurige volgorde:  journalist en activist Claudia Jones (!915-1964), de Jamaicaanse dj en vocalist Sister Nancy (1962), de feminist bell books Andre Lorde (1952), de pan-Afrikaanse Amy Ashwood Garvey (1897-1969), communist en activist voor Surinaamse onafhankelijkheid Hermina Huiswoud (1905-1998), feministische science-fictionschrijver Octavia E. Butler (1947-2006), antikolonialistisch schrijver en surrealist Suzanne Césaire (1915-1966). De namen staan niet bij de portretten.                   
‘Als de toeschouwer niet weet wie het zijn, kan die zich ook richten op het totaalbeeld. Het gaat immers ook over schilderkunst.’


Iris Kensmil

‘De utopische ideeën van deze zwarte intellectuelen zijn geen geschiedenis, ze horen  bij het nu.’


Bronnen: Roos van der Lint, De rauwe randjes van de nationale identiteit in: Bijlage bij De Groene Amsterdammer 06.06.2019; interview met Iris Kensmil: Joke de Wolf, Zwarte trots in tintengrijs, ibidem. Zie ook: www.mondriaanfonds.nl, www.venicebiennale.nl
 
Wordt vervolgd met: Remy Jungerman